Zdravé tipy, Zdravie a recepty

Paleo

Pojem, ktorý sa v médiách skloňuje stále častejšie, najčastejšie v súvislosti s ďalším stravovacím trendom, ktorý do roka pominie, prípadne ako nová obdoba nízkosacharidovej či Atkinsonovej diéty.

Tiež som ho spočiatku brala iba ako módnu vlnu, naviac chudnúť som nepotrebovala a zdravotné problémy sa mi viac menej tiež vyhýbajú, takže môj záujem vlastne skončil skôr ako začal. Ale nadšené ohlasy v okolí ma presvedčili a ja som sa dala do prieskumu, o čo vlastne ide. A pomerne rýchlo som zistila, že toto je presne to, čo potrebujem. Pretože predsa len tých pár kilogramov, na ktoré som si už zvykla, by bodlo zhodiť a občasné bolesti hlavy, lámavé nechty či poobedná únava tiež neboli znakom zdravej osoby.

Zdravá stravaV prvom rade musím podotknúť, že paleo nie je diéta. Nie je to predpísaný jedálniček na určitú dobu. Paleo je celoživotný udržateľný životný štýl, ktorý okrem potravín zahŕňa aj ďalšie podstatné aspekty nášho života. Dostatok spánku, minimum stresu, pohyb, ktorý nášmu telu pomáha a neničí ho. Nájdenie si takého režimu, ktorý vám nielen vyhovuje, ale najmä prospieva. Jedlo, po ktorom sa cítite plní energie a bez problémov udržíte pozornosť.

Korene paleo štýlu a vysvetlenie fungovania tela a vplyvu jedla by vydali na samostatnú knihu, takže prejdem hneď k tomu, čo si z nej môže odniesť moderný človek. Poviem len, že vychádza zo stravovania pred objavením poľnohospodárstva a zaradenia obilnín, strukovín a mliečnych výrobkov do každodenného stravovania. Práve začlenenie týchto potravín stálo pri zrode vzniku prvých civilizačných ochorení, ktoré v súčasnosti postihujú obrovské množstvo populácie.

Paleo stravovanie sa zakladá najmä na prirodzených a sezónne dostupných potravinách, ktoré majú dostatok potrebných živín. Nie je tajomstvom, že strava má významný vplyv na naše zdravie ale i celkovú náladu a kondíciu. Takže zabudnite na balené potraviny so zložením na pol strany. Základ paleo jedálnička tvorí zelenina v akomkoľvek množstve, mäso a ryby, vajíčka, ovocie, orechy, semiačka a zdravé oleje.

Zdravá strava

Do paleo nepatria obilniny a strukoviny (mimochodom arašidy nie sú orechy, ale práve strukoviny), rafinovaný cukor a rastlinné oleje, priemyselne spracované potraviny a mliečne výrobky. Posledné menované nie sú v primal verzii palea úplne vylúčené, tu je na každom, aby zistil, čo jeho telu prospieva a po čom sa necíti dobre. Ale aj keď sa rozhodnete tieto produkty nevyradiť, platí: čím prirodzenejšie sú, tým lepšie. Plnotučný biely jogurt zasýti a chutí lepšie ako ten nízkotučný s umelo pridanou príchuťou. Ja som napríklad vypozorovala, že po vysadení mliečnych výrobkov sa mi zlepšil stav pleti. A naopak po opätovnom zaradení sa problémy vrátili. Milujem grécky jogurt i tvrdé syry, ale krajšia pleť mi je prednejšia.

Kým v bežnom jedálničku založenom na známej výživovej pyramíde dominujú sacharidy, paleo stravovanie uprednostňuje dobré tuky (približne 65 %). Cukry by mali tvoriť iba okolo 20 až 25 % z celkového energetického príjmu. Na správne fungovanie vášmu telu a mozgu stačí každý deň 50 až 100 g sacharidov, čo hravo získate z ovocia, zeleniny a orechov.

Zdravá stravaNa prvý pohľad sa môže zdať toto stravovanie jednotvárne a nezaujímavé. A spočiatku i náročné, kým si na všetko zvyknete. Čím viac ale budete experimentovať a objavovať, tým lepšie pokrmy získate. Mäso sa dá spraviť na nespočet variácií, ak pridáte zakaždým iné korenie a bylinky. Zelenina ponúka snáď ešte viac možností, ako vykúzliť chutné prílohy, najmä ak sa nebudete báť i menej známych druhov. Pridajte avokádový, kokosový alebo kvalitný olivový olej a opäť získate novú chuť. Vajíčka na prepustenom masle ghee chutia vynikajúco, obzvlášť s doma vypestovanou žeruchou.

Paleo podporuje domácu výrobu aj pestovanie a čo najprirodzenejšie zdroje chovu. Takže za dobrým jedlom si zájdite na farmárske trhy či k miestnemu mäsiarovi, ktorý zvieratá chová v malom ale s láskou. Popýtajte sa na populárne sezónne debničky od lokálnych farmárov a zistite, či sa vo vašom okolí nerobí zabíjačka, aby ste mali kvalitné mäso. A bylinky môžete pestovať celoročne aj v kuchyni za oknom.

Spočiatku môžete pocítiť väčšie finančné výdavky, ale časom sa naučíte nakupovať rozumne. Naviac budete kupovať iba skutočne potrebné potraviny a vyhnete sa i návalom hladu a teda neplánovaným nákupom pochúťok či návštevám rýchloobčerstvení.

Stravovanie podľa paleo nie je o zbieraní korienkov, love srniek, prípadne hladovaní ani filtrovanej vode, ako ho niektorí interpretujú. V paleo ide to, aby sme premýšľali nad tým, čo jeme. Aby išlo o jedlo čo najzdravšie a pre náš organizmus užitočné. A hlavne, aby sme dve hodiny po jedle nemali opäť hlad, hladinu cukru ako na húpačke a neboli schopní sa sústrediť na prácu.

Zdravá strava

Zaujala vás táto téma a potrebujete viac informácie? Zapátrajte v literatúre. V slovenčine boli vydané už mnohé kvalitné knihy, spomeniem napríklad Praveký plán od Marka Sissona (Eastone Books, 2013), Paleo diéta od Robba Wolfa (Premedia, 2013) a dokonca vyšla aj slovenská kniha Moderné paleo od Miroslava Karpatyho a Diany Uríčkovej (Ikar, 2014).

Jednou z najprínosnejších kníh je ale bezpochyby It Starts With Food s programom Whole30, ktorý dali dohromady manželia Dallas a Melissa Hartwigovi. V češtine vyšla pod názvom Jídlo na prvním místě (Jan Melvil publishing, 2014) a veľmi rýchlo si našla svojich fanúšikov. 30 dňový program pracuje na štandardoch dobrého jedla, ktoré podľa nich musí podporovať:

  • zdravú psychologickú reakciu,
  • zdravú hormonálnu reakciu,
  • zdravé trávenie,
  • fungovanie imunitného systému a minimalizovať zápaly.

V komunitách a skupinách, ktoré vznikli ako reakcia na tento program, ľudia zdieľajú nielen svoje skúsenosti, pokroky a zlepšenia zdravotného stavu, ale i recepty, takže sa nemusíte báť, že by sa váš nový jedálniček stal jednotvárny. S kombináciou mäso, ryby, zelenina, vajíčka, ovocie, zdravé tuky, bylinky a koreniny budete mať stále čo nové vymýšľať a veľmi rýchlo zistíte, že i bez pečiva a cestovín sa dá existovať.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Paleo vám predstavila Barbora z blogu orvokki.sk, cestovateľka zamilovaná do Fínska, ktorá vášnivo rada číta a zakladá si na dobrej, zdravej strave. Na jej blogu nájdete recenzie na dobré knihy, zápisky z ciest aj zopár článkov ohľadom paleo a Whole30.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.